تاریخچه شرکت سایپا

پیشینه و تاریخچه سایپا از 50 دهه قبل

تاریخچه سایپا

پستهای اخیر

تاریخچه شرکت سایپا برای بسیاری مورد توجه است و نقطه اشتراک این افراد برای توجه بیشتر به این شرکت بزرگ خودروسازی داخلی علت پایداری تولید این کمپانی با وجود کیفیت بشدت پایین خودروهای آن میباشد .

 

تاریخچه سایپا آنچنان هم که فکر میکنید افتضاح نبوده و در اوایل کار خود بشدت کیفیت بالایی را در تولیدات خود به مصرف کنندگان ارائه میکرد که نمونه جالب توجه آن ژیان بود همان خودرویی که هیچگاه چپ نمیکرد !  اما در طول سال های متمادی با تغییردر سیاست داخلی این شرکت وضعیت  نا امید کننده فعلی در آن به چشم میخورد .

ژیان
ژیان
  • مروری بر تاریخچه شرکت سایپا

برای درک بهتر تاریخچه سایپا به دهه چهل بر میگردیم  ، که شرکتی به نام شرکت ایرانی تولید اتومبیل سیتروئن ایران کار خود را آغاز می کند.

سرمایه اولیه تاسیس شرکت سایپا در آن سالها 16 میلیون تومان بوده است ،  که اگر به نرخ روز حساب کنیم قطعا رقم سرسام آوری خواهد شد . تاریخ دقیق آغاز کار سایپا سال ۱۳۴۶ بود اما تصمیم اولیه ایجاد آن در سال ۱۳۴۴ گرفته شد و در نهایت سال ۱۳۴۶ پروژه نهایی شد .

موسسان این شرکت هیچ گاه پیش بینی نمیکرند کار سایپا به تولید خودرویی همچون پراید ختم گردد و آرزو های بزرگی در زمینه تولید خودرو در سر داشتند اما در حال حاظر سایپا نیز چون دیگر شرکت ها به تولید خودرو های کم کیفیت روی آورده است ، که این روند به افزایش تلفات جاده ای در ایران کمک شایانی میکند !

ریشه یابی نام شرکت :  نام سایپا برگرفته از Societe Annonyme Iranienne De Production Automobile Citroen بوده که به اختصار SAIPA شناخته می شود.

بسیاری سایپا را تولید کننده محصولات کیا موتورز میدانند اما همانطور که در این مقاله عنوان شد سیتروئن بنیان اصلی سایپا را تشکیل داد .

موقعیت فعلی شرکت متفاوت از مکان نخست آن بوده زیرا جایگاه کارخانه نخست سایپا در منطقه چیتگر امروزی قرار داشت و یک زمینی با مساحت۲۴۰ هزار متر مربع را دربرمی گرفت.

سال ۱۳۳۹ کریستین اودس که به عنوان یکی از موسسان سیتروئن شناخته می شود، به دلیل ازدواج با دختر ارتشبد منوچهر آریانا زمین منطقه چیتگر فعلی با سرمایه آنتوان آیسه خریداری می کند. اودس در گذشته با آلفرد پسر آنتوان آیسه هم کلاسی بود و همین رابطه موجب شد تا این پدر سرمایه دار را برای سرمایه گذاری هنگفت تشویق کند و در نهایت موفق نیز می شود. این زمین که به ارتش تعلق داشت با قیمت متری ۳ ریال توسط آنتوان آیسه خریداری می شود.

شرکت سایپا قبل از انقلاب
شرکت سایپا قبل از انقلاب

شرکت سایپا در سال 1346 در زمینی با مساحت 240 هزار متر مربع و زیربنای 20 هزار متر مربع تاسیس شد اما  در حال حاضر فقط مساحت زمین کارخانه مرکزی 415 هزار متر مربع می باشد  و مطمئنا در سال های آتی به میزان آن افزوده خواهد شد .

همانطور که پیشتر گفتیم  مالکیت اصلی شرکت سایپا برعهده آنتوان قرار داشت و سپس فرزندان آن مدیریت شرکت را تا پیروزی انقلاب برعهده می گیرند. پس از انقلاب شرکت نام آن به شرکت سهامی ایرانی تولید خودرو یا همان سایپا تغییر می کند ، با پیروزی انقلاب دولت مالکیت سایپا را برعهده می گیرد و از آن پس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران سرپرسی کمپانی را به دست می گیرد.

خط تولید سایپا
خط تولید سایپا

 

در دهه ۷۰ بود که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تنها مالک ۳۵ درصد سهام سایپا شده و باقی آن در بورس تهران به فروش می رسد. در حال حاضر سهام داران سایپا چندین شرکت هستند که در ادامه می توانید لیست اسامی و درصد سهم آنها را مشاهده کنید :

 

  • سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران/ ۳۵ درصد
  • شرکت ستاره تابان / ۱۰ درصد
  • شرکت توسعه سرمایه رادین/۶٫۵۹ درصد
  • شرکت سرمایه گذاری صبا تامین/۴٫۷ درصد
  • شرکت سرمایه گذاری سایپا/۳٫۶ درصد
  • شرکت تجارت تابان/۲٫۸ درصد
  • گروه صنعتی رنا/۱۵ درصد
  • سایر /۲۱ درصد

جالب است بدانید در تاریخ ۱۶ شهریور سال ۱۳۹۴، مدیرعامل سایپا از خریداران خودروهای این کارخانه به خاطر کیفیت پایین محصولات شرکتش عذرخواهی کرد و وعده بهبود کیفیت محصولات این شرکت در آینده را داد. این عذرخواهی واکنشی بود به بی رغبتی مردم برای خرید محصولات سایپا ، این موضوع زمانی اتفاق افتاد که شبکه های اجتماعی مردم را برای و پیوستن به کمپین نخریدن خودرو نو دعوت میکردند که تاثیری 30 درصد در کاهش تقاضه خرید رخ داد و بسیاری از خودروسازان را به زمین گیر شدن نزدیک میکرد ، خواسته این کمپین کاهش قیمت خودرو و افزایش کیفیت خودرو های ساخت داخل بود .

همکاری سایپا همچنان با شرکت هایی همچون رنو ،نیسان ، کیا موتورز ف برلیانس آتو  و چانگان موتورز ادامه دارد هرچند طی سال 97 شمسی با تشدد تحریم های فزاینده امریکا نسبت به ایران این ارتباطات با کاهش چشم گیری روبرو گردیده است و به نوعی به علت تحریم ایران و تهدید امریکا نسبت به عواقب معامله با ایران شرکت های زیادی با ما قطع رابطه کرده اند .

  • در پایین فرایند رشد و شکل گیری شرکت سایپا را از ابتدا برای شما بازگو میکنیم :

سال 1344 :

ابتدای شروع به فعالیت و تاسیس شرکت به نام ” شرکت سهامی تولید اتومبیل سیتروئن ایران

سال 1347 :

بهره برداری و شروع فعالیت با تولید انواع مدل های خودرو  ژیان که تولید آن طی  سال های فوق صورت پذیرفت ( 1359-1347 )

سال 1352 :

تولید ” رنو 5 ″ در مدل های 2 درب و 4 درب که تولید آن طی سال های فوق صورت پذیرفت ( 1372-1352 )

سال 1354 :

تغییر نام شرکت به “شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل” و تبدیل شده به شرکت سهامی عام

سال 1362:

تولید وانت نیسان با حجم موتور 200سی سی در زمان جنگ تحمیلی  که تولید آن طی سال های فوق صورت پذیرفت ( 1362-1369)

سال 1369 :

تولید وانت نیسان دوکابین (1375-1369)
تولید وانت نیسان با حجم موتور 240 سی سی (1369-1378)  در شرکت سایپا و اکنون در شرکت زامیاد (ادامه دارد)

سال 1371 :

تولید “ رنو 21 ” که مورد توجه جوانان زیادی قرار گرفت (1374-1371)

سال 1372 :

تولید خودرو پراید کاربراتوری در انواع مدل های (13

سال 1377 :

دریافت اولین گواهی نامه 01 ISO در صنعت خودرو سازی کشور از موسسه QMI کانادا
کسب گواهی نامه بهترین شرکت تولیدی در میان شرکت های تحت پوشش وزارت صنایع
انجام مقدمات عملیات گسترده برای ساخت داخل نمودن قطعات محصولات تولیدی

 

سال 1378 :

موفقیت در تعمیق ساخت داخلی محصولات تا سطح 81% ارزش CKD پراید و 79% نیسان
برنامه ریزی برای کسب گواهی نامه QS900 در شرکت سایپا و شرکت های گروه
دریافت لوح سبز و اخذ تائیدیه انطباق مشخصات گازهای خروجی آلاینده با استاندارد ECE
انعقاد قرارداد انتقال تکنولوژی و تولید سواری ” زانتیا ” بر مبنای تراز ارزی
تبدیل شدن به یک گروه خودروساز بزرگ با امکان تولید انواع کامل خودرو (Full Range)
تولید “ پراید استیشن ” (1380-1378)
تولید “پراید Face Lift” و “پراید انژکتوری” در انواع مدل های مختلف (ادامه دارد)

سال 1379 :

دریافت لوح تقدیر از وزارت صنایع به عنوان نمونه صنعتی کشور
تأمین کلیه قطعات نیسان توسط سازندگان داخلی و توقف خرید CKDنیسان
اتمام پروژه احداث خط تولید خودرو کاروان و تولید نمونه ای این محصول

سال 1380 :

تولید “زانتیا در مدل های لوکس و سوپر لوکس” و کاروان
دریافت اولین گواه نامه کیفیتQS9000 در صنعت خودروسازی کشور از موسسه QMI
دریافت اولین گواهی نامه کیفیت OHSAS18001 و ISO14001 (مدیریت ایمنی، بهداشت و زیست محیطی) از موسسه DNVهلند

سال 1381 :

دستیابی به رشد بی سابقه 64 درصدی در میزان تولید پراید
تولید آزمایشی خودرو جدید پراید 141 و معرفی آن به بازار
انجام مقدمات گسترده جهت دریافت گواهی نامه 2000: 00 ISOو دریافت آن از موسسهDNV بین المللی در سال 1382

سال 1382 :

بهره برداری از پروژه هزار دستگاه و رسیدن به تولید روزانه 1000 دستگاه پراید
دستیابی به رشد 53 درصدی در تولیدات نسبت به سال قبل
توقف تولید پراید کاربراتوری و نصب سیستم بر خودرو پراید به منظور اخذ استاندارد EURO I
تولید موتورهای جدید پراید از نوع ” انژکتوری ساژم” در شرکت مگا موتور به منظور اخذ استاندارد EURO II
موفقیت در تمدید گواهی نامه های IS9001، ISO14001، OHSAS18001
دریافت گواهی نامه 2000-ISO9000 از موسسه بین المللی DNVهلند در اوایل سال 82
دریافت “گواهی نامه تعهد به تعالی ” به عنوان ده شرکت برتر در جایزه ملی بهر وری
تقدیرنامه مالیات دهنده برتر کشور
تولید پراید 141 دولوکس (ادامه دارد)

خط تولید خودرو پراید
خط تولید خودرو پراید

 

سال 1383 :

عنوان ” صادرکننده نمونه خودروسازی و قطعه سازی
لوح تقدیر کارفرمای نمونه در مقام حفظ حقوق کارکنان
لوح تقدیر و تندیس تلاشگر ملی
لوح ” تقدیرنامه صنعت سبز” و تولید خودروهای پاک
عنوان شرکت صنعتی برتر بورس به جهت میزان ارزش سهام
لوح تقدیرنامه برای تعالی (EFQM)
تمدید گواهی نامه های 01 ISO14000، OHSAS18000، ISO
کسب امتیاز 9، 3 از 5 در ارزیابی سیستم مدیریت شرکت نیسان (NPMS)
لوح تقدیر به کارگیری اصول و مفاهیم بهبود مستمر (کایزن)
شرکت زامیاد نخستین تولید کننده مینی بوس و وانت دوگانه سوز در کشور
تولید انبوه پراید انژکتوری ساژم (جایگزین پراید کاربراتوری) و اخذ استاندارد EURO II (ادامه دارد)

سال 1384 :

راه اندازی اولین خط تولید کارخانه ای خودرو دوگانه سوز در کشور
دریافت جایزه ملی کیفیت (EFQM) از موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران
کسب عنوان شرکت برتر کشور در زمینه توسعه منابع انسانی
را ه اندازی خط تولید خودروی کم مصرف و کم آلاینده ریو
کسب امتیاز 5، 4 از 5 در ارزیابی سیستم مدیریت شرکت نیسان (NPMS)
لوح تقدیرنامه برای تعالی (EFQM) از موسسه بهره وری
افتتاح خطوط تولید خودرو ریو
کسب رتبه اول کیفیت در بازار داخلی و تکرار این رتبه در سال های 1385، 1386،
افتتاح اولین خط تولید کارخانه ای خودرو دوگانه سوز در کشور
کسب مقام اول در زمینه بهترین عملکرد ” سبز” از دومین نمایشگاه محیط زیست
بهره برداری از خطوط جدید تولید (طرح و توسعه) پروژه های رینگ خرمشهر، مالیبل و سایپا شیشه

سال 1385 :

افتتاح خط تولید انواع پراید در ونزوئلا
افزایش فروش سایپا نسبت به سال گذشته به میزان 7/36 %
کسب عنوان سودآورترین شرکت بورسی تاریخ بورس ایران

سال 1386:

تولید و عرضه محصول تندر در 3 تیپ
تولید و عرضه محصول جدید سایپا 132
تولید و عرضه اتوبوس شهریIRIS 
افزایش 20 درصدی متوسط کیفیت محصولات
افتتاح کارخانه تولید انواع پراید در کشور سوریه تحت نام سیویکو
ورود اولین تولیدات پراید 141 در آمریکای لاتین و کشور ونزوئلا
افزایش سود خالص نسبت به سال گذشته به میزان 7/4%

سال 1387 :

رونمایی از خودروی کاملا ایرانی تیبا
افتتاح خط تولید خودروی زانتیا 2
افتتاح خط تولید نسل جدید کامیون میدلام
رونمایی از وانت ال ایکس زامیاد
تولید انبوه تراکتور دو دیفرانسیل
رونمایی از دو نوع تراکتور جدید
نصب برچسب مصرف سوخت بر روی تمام خودروهای سواری
آغاز طرح نصب ترمز ABS و کمربند ایمنی قابل تنظیم در سایپا
رونمایی 4 نوع خودروی مناسب معلولین کشور
رونمایی از موتور ایانی ساخت سایپا
رونمایی از محصولات جدید در سایپا دیزل
افتتاح خط تولید ریو با گیربکس اتوماتیک
راه اندازی خط تولید مینی بوس آذر و وانت شوکا دوکابین
رونمایی از خودروی تندر فیس لیفت
ساخت سایت تولید خودروی سواری و تجاری سبک در کاشان
بهره برداری از کارخانه شیشه نشکن سایپا در قزوین
افتتاح بزرگترین نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش سایپا در شمال آفریقا
افتتاح همزمان 30 نمایندگی مجاز سایپا در کشور
افتتاح خط تولید مگان
افتتاح خط تولید انبوه موتور تندر 
افتتاح پروژه موتور پایه دوگانه سوز انژکتوری سایپا
افتتاح کارخانه فنرسازی زر گلپایگان
افتتاح ورزشگاه شهدای پارس خودرو
تجهیز مراکز فنی و حرفه ای کشور
خرید شرکت تراکتورسازی ایران
افتتاح بانک در شرکت سایپا
راه اندازی فروش اینترنتی سایپا
راه اندازی فروش اینترنتی سایپا دیزل
راه اندازی فروش اینترنتی زامیاد
راه اندازی پورتال گروه سایپا
راه اندازی خدمات کارت سایپا جهت دوره های گارانتی و خدمات پس از فروش

سال 1389 :

کسب عنوان صادر کننده نمونه خودروی کشور برای چهارمین بار
کسب رتبه برتر خدمات پس از فروش خودروهای تجاری برای دهمین دوره متوالی
کسب مقام نخست رضایتمندی مشتری در حوزه خدمات فروش برای پنجمین سال متوالی
راه اندازی کارخانه سایپا کاشان با ظرفیت تولید سالانه 150000 خودرو
آغاز تحویل خودروی تیبا با ارایه کارت نارنجی 6 ستاره
عبور از مرز تولید 4 میلیون دستگاه خودروی سواری
رونمایی از اولین کامیون شکل یافته داخلی شرکت سایپا دیزل
شروع عملیات ساخت کارخانه سایپا شمال با ظرفیت تولید 150000 دستگاه خودرو
تولید خودروهای خانواده X100 سایپا بر اساس این پلت فرم در راستای ارتقای ایمنی محصولات تولیدی
خرید سهام شرکت توسعه صنایع خودرو به منظور انتظام مربوطه و اجرای سیاستهای توسعه پلت فرم مشترک L90
عملیاتی شدن احداث کارخانه سایپا خمین با ظرفیت تولید 50000 دستگاه خودرو
آغاز احداث کارخانه سایپا کرمان با ظرفیت تولید 35000 دستگاه خودرو
خرید سهام بزرگترین شرکت تولید ورق گالوانیزه خودرو خاورمیانه در استان چهار محال و بختیاری

 

سال 1390 :

جشن صادرات 111/111 دستگاه خودرو با برند سایپا
معرفی محصولات خانواده ایکس 100 مجهز به کیسه هوا
انتخاب سایپا به عنوان صادر کننده نمونه کشور برای پنجمین بار متوالی
راه اندازی مرکز فروش و خدمات پس از فروش سایپا در کربلای معلی
افتتاح خط تولید گروه خودروسازی سایپا در کشور سودان
عبور از رکورد تولید در سایپا کاشان ( تولید 645 دستگاه در روز )
کسب جایزه خلاقیت و نوآوری توسط مدیریت ارتباطات سایپا
آغاز تولید خودرو سایپا 141 در کشور سوریه
رونمایی از بسته بندی جدید قطعات گروه سایپا
انتخاب سایپا به عنوان برند محبوب کشور
انتخاب شرکت پارس خودرو به عنوان تولید کننده برتر داخلی از لحاظ کیفیت محصولات برای پنجمین بار متوالی
کسب گواهینامه استاندارد پاسخگویی اجتماعی SA8000 توسط سایپا به عنوان اولین شرکت ایرانی
رکورد تولید تیبا در سایپا کاشان
کسب رتبه برتر در جشنواره ملی بهره وری توسط شرکت سازه گستر سایپا

 

سال 1391 :

اجرای پروژه ایکس 100
داخلی سازی قطعات دنده ای گیربکس تیبا در مگاموتور
ورود سایپا کاشان به فرا بورس
کسب مقام اول خدمات فروش توسط سایپا
کسب عنوان با کیفیت ترین تولید کننده خودروهای تجاری در سال توسط سایپا دیزل
کسب مقام نخست در حوزه فروش
رشد 73 درصدی ارزش صادرات سایپا در نیمه اول سال 
دریافت لوح تقدیر در جشنواره ملی بهره وری توسط امداد خودرو
دریافت لوح و تندیس هفتمین همایش روابط عمومی الکترونیک توسط ارتباطات سایپا
تولید آزمایشی موتور MB مطابق با استاندارد یورو 4
معرفی سه محصول جدید تیبا 2 ، سایپا 151 و ایکس 100 اتوماتیک

و تولید خودروهای  پایین نیز از سال 92 تا 97 توسط شرکت سایپا انجام پذیرفت  :

  • ۱۳۹۴: تولید ساینا
  • ۱۳۹۵: تولید CS35
  • ۱۳۹۶: تولید کوئیک
  • ۱۳۹۷: تولید رهام

 

محصولات سایپا
محصولات سایپا

 

در طول فعالیت و تاریخچه شرکت سایپا طی چندین دهه مدیران مختلفی داشته که هر یک رویکردی یکسان را پیش گرفته و هیچ کدام موفقیتی را برای سایپا رقم نزدند .

گذشته از شرکت های همکارسایپا در زیرمجموعه خود نیز شرکت هایی داشته که در صنعت شناخته شده هستند و اقتصاد پرسودی را برای سایپا  رقم زدند . این شرکت ها شامل لیست زیر می شوند :

ایران کاوه
پارس خودرو
پلاسکوکار سایپا
سایپا کاشان
سازه گستر سایپا
مگا موتور
مالیبل سایپا
لیزینگ رایان سایپا
بیمه رایان سایپا
تهیه و توزیع مواد ریخته‌گری وقطعات صنعتی ایران( سودیکو)
سایپا پرس
سایپا یدک
مهندسی توسعه سایپا (سیکو)
مهندسی بازرگانی خودرو سایپا (ستکو)
امداد خودرو سایپا
مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا
قالب‌های بزرگ صنعتی
اروند خودرو
ستاره سفیران آینده
سایپا لجستیک
توسعه صنایع خودرو ( ایدکو)
سرمایه‌گذاری کارکنان سایپا
شرکت بن‌رو

 

جهت  اطلاع از قیمت بروز انواع خودرو داخلی  در بازار آزاد و کارخانه بر روی لینک پایین کلیک کنید :

قیمت روز خودرو های داخلی

ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک
Notify of
guest
0 دیدگاه
بازخورد درون خطی
مشاهده تمام کامنت ها