بهترین فیلم های گانگستری و مافیایی تاریخ سینمای جهان ( بخش اول )

معرفی بهترین فیلم های گانگستری و مافیایی سینمای جهان

بهترین فیلم گانگستری

بهترین فیلم های گانگستری و مافیایی تاریخ سینمای جهان ( بخش اول )

سینما نسخه ای خاص و کلیشه ای از گانگسترها در معرض نمایش قرار داده است. خانه های بزرگ، ماشین های غول پیکر، لباس های گران قیمت، زیورآلات پر زرق و برق.

اما اگر چه ممکن است برخی گانگسترها در دنیای واقعی نیز از این رویه های از پیش تعیین شده پیروی کنند اما واقعیت ماجرا بسیار پیچیده تر است.

مطالعه این مطالب هم به شما پیشنهاد میکنیم

در این میان فیلم های بسیار کمی سعی کرده یا توانسته اند تعریف متفاوت و البته واقعی تری از گانگسترها و دنیای خلافکاران سازماندهی شده ارائه دهند. اگر بخواهیم فهرستی ده گانه از چنین فیلم هایی ارائه دهیم بدون شک بسیاری از فیلم های گانگستری مارتین اسکورسیزی در آن قرار می گرفتند اما برای این که تنوع را رعایت کنیم سعی کرده ایم در ادامه این مطلب فیلم هایی از نقاط مختلف جهان را گرد هم آورده که دیدگاهی چند بعدی به دنیای جرم و جنایت زیرزمینی داشته و واقعی ترین تصویرسازی از گانگسترها در دنیای واقعی را ارائه می دهند.

  •  سالواتوره جولیانو (۱۹۶۲)

عنوان فیلم همه چیز را در مورد آن فاش می کند. فیلم سالواتوره جولیانو (Salvatore Giuliano) ، در مورد زندگی یک راهزن سیسیلی به همین نام است و مهم ترین لحظات زندگی این شخصیت در طول فیلم به تصویر کشیده می شوند. داستان به صورت خطی بازگو نمی شود و به طور مداوم در زمان عقب و جلو می رود.

سالواتوره جولیانو (۱۹۶۲)
سالواتوره جولیانو (۱۹۶۲)

فیلم در سال های اول پس از جنگ جهانی دوم و بین سال های ۱۹۴۵-۱۹۴۷ روایت می شود، دوره ای که به گرد هم آمدن دوباره پارتیزان ها برای بدست آوردن استقلال سیسیل گذشته و حمله تروریستی پورتلا دلا گینسترا را به تصویر می کشد و پس آن به سال ۱۹۵۰، سال مرگ جولیانو، و اتفاقات پس از آن می رسد. فیلم با به تصویر کشیدن جنازه بیجان این راهزن سیسلی روی زمین آغاز می شود، در حالی که نیروهای پلیس و مردم اطراف او جمع شده اند.

اولین سکانس فیلم فضای مابقی داستان را تثبیت می کند و در این روایت از زندگی پرزرق و برق و هیجان انگیز گانگسترها که مرتب در سینما به تصویر کشیده شده خبری نیست.

انتخاب رئالیسم مطلق با تصویری نامتعارف که از جولیانو روی پرده ارائه می شود مشهود است؛ هیچگاه چهره کامل او را در یک کلوزآپ و در فاصله نزدیک نمی بینیم. جالب تر اینکه زمانی که هنوز زنده است، نمای او را تنها از راه دور یا از پشت می بینیم در صورتی که در هنگام مرگ نیمی از صورت او دیده می شود.

سالواتوره جولیانو
سالواتوره جولیانو

اگر چه او شخصیت اصلی داستان است اما فرانچسکو رُزی، کارگردان فیلم، نمی خواسته که بر شخصیت او تاکید زیادی داشته باشد: او یک گانگستر، آدمکش، جانی و جنایتکاری بیرحم است و حتی لیاقت اینکه تصویری کامل از صورتش ارائه شود را ندارد.

از این دیدگاه، نمی توانیم با او ارتباط برقرار کرده یا برای او دل بسوزانیم. همزمان، با نشان دادن جولیانوی مرده در سکانس ابتدایی، رُزی شانس یک سکانس پایانی حماسی و باشکوه را به صفر می رساند.

اگر فیلم  صورت زخمی  (Scarface) را دیده باشید، سکانس پایانی هیجان انگیز و پرتنش فیلم برای ارج نهادن به شخصیت آل پاچینو بسیار حیاتی است : او مانند یک قهرمان می میرد، تنها در برابر ده ها تن از دشمنانش، بدون ترس یاتوهم. در  سالواتوره جولیانو  تنها حقیقت تلخ مرگ است که دیده می شود.

احساس خود را درباره این مقاله بگویید 0 نظر

بهترین فیلم های گانگستری و مافیایی تاریخ سینمای جهان ( بخش اول )
0 0
کوتاه کننده لینک
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.